Affaldssortering global opvarmning
Måske har du hørt om det der hedder global opvarmning, men hvad betyder det egentligt for dig og hvad vil der ske hvis temperaturen bare får lov til stige?
De to første ting man vil kunne måle, er at havisen ved Arktis vil smelte endnu hurtigere og bare siden 1979 er der blevet 3-4 % mindre arktisk havis hvert årti. Og det betyder at vandstanden i verden mindst vil stige mellem 45 – 82 cm.
Det lyder måske ikke af så meget, men hvis man går ned til stranden og forestiller sig at vandet er bare 75 cm højere end i dag, så er der lige pludselig en masse der vil være oversvømmet og ikke til at bruge på samme måde som i dag.
Når den globale temperatur stiger, vil det også have konsekvenser for nogle dyrearter og vi vil opleve ændringer i klimaet, som kan have konsekvenser for de muligheder der vil være for at dyrke afgrøder som hidtil.
Hvad er det så der gør at den globale temperatur stiger?
Den største årsag til den globale opvarmning, er en stigning i udledningen af drivhusgasser. Udledningerne af drivhusgasser, der nu er højere end nogensinde, har været drevet af økonomisk vækst og af at vi er blevet flere mennesker på jorden. Indholdet af drivhusgasser i atmosfæren er nu højere end i de seneste 800.000 år. Og selvom man ved det er skadeligt, så har udledningerne globalt alligevel været historisk høje i de første 10 år fra år 2000. Hvis vi skal have en sandsynlig chance for at holde den globale opvarmning under minimumskravet på to grader, kræver det en reduktion i de globale drivhusgas-udledninger på 40-70 procent i 2050 i forhold til år 2010. Det vil kræve store ændringer i de globale energisystemer og hvordan vi vælger at leve vores liv og hvor meget vi oprigtigt ønsker et bedre miljø og klima.
Og en person kan som nævnt ikke gøre
alt, men vi alle kan gøre noget og sammen er vi stærke.
Men hvad kan man som enkeltperson så egentligt gøre for at bremse klimaforandringerne?
Selv om det kan virke som en dråbe i havet, kan man selv gøre meget for at være med til at bremse klimaforandringerne.
Man kan ændre transportvaner og tage cyklen i stedet for at blive kørt i bil. Eller vælge togrejse frem for fly. Flyrejser og bilkørsel er blandt de største kilder til CO2-udledning og belastning af klimaet. Generelt kan man også gøre meget godt for klimaet, ved at ændre sine forbrugsvaner da produktionen af forbrugsvarer belaster klimaet. Man kan genbruge tøj og en hel andre ting, man kan sortere sit affald, indsamle plastik i naturen, købe lokalt producerede fødevarer, spise mindre kød og flere grøntsager fra Danmark, osv, osv.
Og man kan vise interesse for organisationer der arbejder for at bremse klimaforandringerne. Ved at gøre noget af alt dette sender man samtidig et signal til politikere, virksomheder og organisationer om at der er folkelig opbakning til klimabevidst adfærd.
Og så bliver chancen for at de tager klimaforandringerne alvorligt og vil arbejde alvorligt for at nedbringe vores samlede CO2-udledning større.
Exempel på beräkning från en dansk region:
1. Når borgerne vælger cyklen i stedet for andre transportmidler, er det godt for klimaet og luftkvaliteten. Bus, tog og biler i denne region udledte i 2012 ca. 2,2 mio. tons CO2.
2. Borgernes cykling reducerede CO2-udledningen med 110.000 tons pr. år. Hvis de ikke cyklede, ville der blive udledt 96.000 tons ekstra CO2 fra biler, 6.000 tons fra tog og 8.000 tons fra busser. Desuden bidrager borgerne med deres cykling til at der udledes færre sundhedsskadelige partikler og kvælstofoxider.
3. I 2007 stod cyklen for 5,5% af de kilometer, som borgerne i den omtalte region transporterede sig. I 2012 var tallet steget til 6,8%: Det er en stigning på 24% til gavn for klimaet!
4. Hvis man kan hæve cyklens markedsandel fra 6,8% til 7,8%, sparer vi ca. 16.000 tons CO2 ekstra om året. Hvis vi når op på 10% af de kilometer vi transporterer os, sparer vi over 50.000 tons CO2 ekstra om året og altså 160.000 tons CO2 samlet. Og det er bare i én region.
Her er nogle eksempler på ting du måske ikke lige har tænkt over:
Et godt sted at starte med at gøre noget godt for klimaet og miljøet er med genanvendelse. Jo mere genanvendelse, jo mindre udledning af CO2 og luftforurening med farlige partikler, jo mindre skade på vandmiljøet fra næringssaltbelastning og jo mindre forsuring af miljøet. Genanvendelse af affald er derfor bedre og mere ansvarlig brug af vores ressourcer og kommer også fremtidige generationer til glæde. Både almindeligt affald og vores husholdningsaffald gemmer på en mængde ressourcer, som vi med fordel kan sortere og enten genanvende eller energiudnytte.
Her et par små eksempler:
1. Et ton toiletpapir der er lavet af genbrugspapir, skåner miljøet for hele 2,2 ton CO2 – udledning i forhold til toiletpapir, som er fremstillet af træ.
2. En lille beregning om sølvpapir når det bliver brugt til at pakke mad ind i:
3. 400 elevers daglige madpakker med sølvpapir om, laver hver uge aluminiumsaffald svarende til det aluminium man bruger på en cykel.
4. Det giver mindst 200 kg. aluminium på et skoleår.
5. Et kg aluminium skaber over 80 kg andet affald.
6. En skole med 400 elever har således aluminiumsaffald der laver mindst end 16 tons affald pr. år
Transport, det handler jo om at komme fra det ene sted til det andet, og uanset om man er barn, ung eller voksen, så ønsker man som regel at det skal være så nemt og bekvemt som muligt. I forhold til klima og miljø, så er udfordringen at det ikke altid er det der er nemt og bekvemt som der også er det bedste for klimaet. Så når man taler om transport er man nødt til at starte med at vurdere om man vil gøre det der er det nemmeste eller det der er det rigtigste. Hvis man kigger på en almindelig gennemsnitshusstand, så er persontransport en af de store belastninger i forhold til CO2 udledning. En almindelige dansker udleder i gennemsnit ca. 12 tons CO2 om året, den udledning kommer blandt andet fra el, opvarming og transport. Man vurderer at den samlede transport i Danmark står for ca. 29 % af den samlede CO2 udledning. Den samlede transport består af kørsel med personbiler, varebiler, lastvogne, busser og tog. Biler og lastvogne udleder en hel del mere CO2 end bus og tog, derfor er godt for klima og miljø at man begynder at tænke mere over hvilken transportform man vælger.